reklama

Problematika zasahovania alebo čo sa zo správ nedozviete.

Vozidlá s právom prednosti jazdy. Dojazd jednotiek na miesto zásahu. Rýchlosť zásahu, príchod na miesto určenia, dojazd záchranných zložiek od výjazdu po miesto určenia ovplyvňujú rôzne faktory, z ktorých pre zasahujúcich vodičov, je až nepochopiteľná neznalosť zákona,nedisciplinovanosť ostatných účastníkov cestnej premávky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
Obrázok blogu

Neviem ako v dnešnej dobe učia inštruktori v autoškolách, alebo ako vykladajú určité paragrafove znenia uvedeného zákona. Je aj pravda, že keď už frekventant opustí brány autoškoly s vodičákom vo vrecku, chová sa na ceste úplne inak. Veď už nemá nikoho vedľa seba kto mu bude kibicovať do riadenia.

Z osobnej skúsenosti vidíme, že vodiči sa chovajú dosť "čudne" až nedisciplinovane. Dovolím si tvrdiť, že väčšina vodičov-vodičiek nepoužíva spätné zrkadlá (okrem maľovania sa) a nevedia čo sa deje za nimi. A keď už náhodou zbadajú že hasičské auto všemožne trúby,svieti, tak zabrzdia pred ním. Uvedomte si, že hasičské vozidlá podľa konštrukcie vážia 5-30 000 kg = 5-30 t (ton) aj pri rýchlosti 40 km/h majú omnoho DLHŠIU brzdnú dráhu ako Vaše 1500 kg osobné vozidlo! Taktiež manévrovateľnosť týchto vozidiel kladie omnoho vyššie nároky na vodiča kde hraje dôležitú úlohu aj náklad ( hlavne voda ), ktorá nepriaznivo vplýva na jazdné vlastnosti vozidla. V mnohých prípadoch postačí, aby ste len ubrali plyn a "stiahli" sa ku krajnici, čím umožníte BEZPEČNÉ predbiehanie. V dvoch jazdných pruhoch uvolnili jeden jazdný pruh, alebo sa stiahli na krajnicu, každý vo svojom jazdnom pruhu, čím v strede vytvoríte voľné miesto na prechod vozidiel. V križovatke, pred ňou, za ňou, pokiaľ je možné neostávajte stáť, tieto miesta sú najviac nebezpečné na kolíziu a pokiaľ to premávka dovolí radšej ju opusťite čím skôr. Zvlášť chcem upozorniť na prejazd vozidiel "cez červenú". Vodiči vozidiel, ktorí majú vo svojom smere zelenú NECHCÚ alebo NEPÚŠŤAJÚ, lepšie povedané neumožnia hladký a bezpečný prejazd vozidiel hasičov či záchranky. Však načo, veď mám zelenú, oni nech chvíľu počkajú. Ďalším "javom" sú zápchy kde vozidlá stoja skôr v strede alebo čím skôr čo najbližšie k stredovej čiare (možno aby čo najviac videli) namiesto toho, aby stáli čo najviac ku pravej krajnici a tým umožnili plynulý prejazd vozidiel záchranárov. Zvlášť zaujímavý jav je PREDBIEHANIE pomalšie idúcich hasičských vozidiel. Neviem aký to má zmysel, ale čím viac vozidiel bude pred nimi, tým viac "prekážok" musia riešiť počas jazdy. Po príchode na miesto určenia zasahujúcej jednotky sa až vyčítavo pýtajú:"Kde ste tak dlho boli?!". Podľa nálady na mieste môžu dostať odpoveď: "Na pive:)". Treba si uvedomiť že každá minúta nazmar = väčšie "problémy" na mieste určenia. Pri ohrození zdravia, života každý lekár Vám povie: "Čím skôr, tým lepšie". Často sa stáva, že zasahujúca jednotka má nahlásené len útržkovité, nekompletné, nedostačujúce informácie o mieste, kde ide zasahovať a "každá minúta je drahá". V prípade požiaru je toto "tvrdenie" taktiež na mieste. Hasiči a tí čo zažili na vlastnej koži rozvoj požiaru vedia ako rýchlo sa môžu plamene šíriť či už v objekte alebo aj na vozidle. A každý hasič potvrdí, že lokalizácia požiaru v začiatočnom štádiu rozvoja je omnoho jednoduchšia ako keď už "všetko" horí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Treba si uvedomiť, že tieto vozidlá záchrannej služby-hasiči, možno práve sú na ceste k Vašim blízkym, ktorí potrebujú ich pomoc, alebo práve k Vášmu domovu kde je potrebný ich čím skorší zásah, avšak Vaše vodičské "schopnosti" predlžujú dojazdjednotiek na miesto určenia.

NEZABUDNITE - čím skôr, tým lepšie.

Na záver, kto má záujem môže si prečítať´výber:

Zákon č. 315/1996 Z.z. z 20. septembra 1996 o premávke na pozemných komunikáciách.

§ 37

Vozidlá so zvláštnymi výstražnými znameniami


(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým, prípadne aj červeným svetlom (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), nie je povinný dodržiavať ustanovenia druhej, štvrtej, šiestej a siedmej hlavy druhej časti tohto zákona. Vodič tým nie je zbavený povinnosti dbať na potrebnú opatrnosť.

(2) Vozidlá s právom prednostnej jazdy sú vozidlá

a) ozbrojených síl, ozbrojených zborov, ozbrojených bezpečnostných zborov a civilnej ochrany obyvateľstva, ktoré určia príslušné ministerstvá,
b) Slovenskej informačnej služby, ktoré určí riaditeľ Slovenskej informačnej služby,
c) obecnej polície, ktoré určí obec,
d) požiarnej ochrany,
e) zdravotníckej záchrannej služby, banskej záchrannej služby a poruchovej služby plynárenských zariadení.

(3) Vodič vozidla s právom prednostnej jazdy nesmie počas jazdy jesť, piť ani fajčiť.

(4) Vozidlo s právom prednostnej jazdy smie viesť len vodič starší ako 21 rokov, ak preukáže prax vo vedení príslušnej skupiny alebo podskupiny motorových vozidiel v posledných dvoch rokoch.

(5) Ustanovenia odsekov 1 a 3 platia obdobne aj pre vodičov vozidiel sprevádzaných vpredu, a ak ide o viac ako tri vozidlá, aj vzadu vozidlami ozbrojených síl, ozbrojených zborov, ozbrojených bezpečnostných zborov a Slovenskej informačnej služby s právom prednostnej jazdy. Na sprevádzaných vozidlách musia byť vždy rozsvietené stretávacie svetlá a použité aj zvláštne výstražné modré, prípadne červené svetlo alebo osobitné zariadenia umožňujúce výstražnú funkciu smerových svetiel, ak je nimi vozidlo vybavené.

(6) Vodič iného vozidla je povinný vozidlám s právom prednostnej jazdy a vozidlám, ktoré sprevádzajú, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.

(7) Ak na stojacom vozidle svieti zvláštne výstražné modré alebo červené svetlo, musia vodiči ostatných vozidiel podľa okolností znížiť rýchlosť jazdy alebo aj zastaviť vozidlo.

(8) Vozidlá s právom prednostnej jazdy a vozidlá, ktoré sprevádzajú, majú pri čerpaní pohonných látok prednosť. Pritom nepoužívajú zvláštne výstražné znamenia.

(9) Len vozidlá Policajného zboru môžu používať zvláštne výstražné svetlo aj červenej farby.

(10) Iné vozidlá nesmú byť vybavené zariadením umožňujúcim používanie typického zvukového znamenia a zvláštneho výstražného svetla ustanovených pre vozidlá s právom prednostnej jazdy.

(11) Príslušní ministri, riaditeľ Slovenskej informačnej služby, obce, prevádzkovatelia vozidiel zdravotníckej záchrannej služby, banskej záchrannej služby a poruchovej služby plynárenských zariadení určia podmienky na používanie zvláštnych výstražných znamení.

František Ferdič

František Ferdič

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

znamenie:LEV Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu